onsdag 30 juni 2010

Alla våra måsten

Jag har suttit och funderat på varför vi har så många måsten och principer i vardagen. Vi måste vara den roliga vännen, vi måste vara den perfekta partnern, vi måste tänka på våran hälsa, vi måste ha max fem timmar mellan måltiderna, vi måste verka svåra, vi måste sola om det är sol på himlen, vi måste tänka på framtiden, vi måste plugga vidare, vi måste....... ni förstår principen. Det bor så många måsten i vårt samhälle och jag börjar fundera på varför vi egentligen följer alla dessa måsten? Självklart måste man inte allting, men några måsten har vi alleman. Speciellt måstena gällande att man måste vara den perfekt kompisen. Det vore egentligen okej att ibland vara en tråkig kompis, att vara en mindre perfekt vän. Inom mig bor det en känsla av att man alltid måste hänga med på allt som händer. Om inte det andra måstet hindrar mig, jobbet.

Borde vi inte slå oss fria från alla våra måsten ett tag, i alla fall nu över sommaren. Vi borde leva i nuet och känna friheten. Suga i oss all kraft som årstiden ger oss, bada salta bad, dricka vin utan skuld, spendera pengar på den finaste klänningen i hela världen. Egentligen borde vi inte ens behöva tänka "jag unnar mig...". För i vilket syfte unnar du dig? För att känna dig perfekt inför dig själv, eller inför dom andra?

Ibland är det okej att faktiskt inte vara perfekt. Så nu tycker jag att vi börjar om på nytt. Slår oss fria från alla våra måsten. Kom ihåg, att det är du själv som lyder dina order. Det är bara vi själva som kan ändra på våran livsstil.

Tro, hopp och glädje.

Inga kommentarer: