måndag 31 maj 2010

Köpenhamn, sol och minnen

Sitter nu ute på altanen och njuter av att känna vinden vina genom håret och solens strålar som får mina ögon att kisa. Det är så härligt att vara ute, ha hög musik och bara ta det lugnt. Tackade nej till jobb idag bara för att jag skulle kunna ha en riktig Sara-dag för mig själv.

Kom hem igår kväll från Köpenhamn, vilken kanonhelg jag har haft. Helt perfekt har den varit, ännu mer perfekt hade den varit om solen hade skinit på våra små kroppar när vi strosade runt på Ströget. In-ut-in-ut så såg vår dag ut på lördagen. Men jag börjar från början.
Fredagen kom vi ner klockan 11 och då låste vi in väskorna på tågstationen och sedan gav vi oss ut på upptäcktspromenad i Köpenhamn, vi åt god glass i en grön park och gick runt bland massa små färgade hus. Så himla härligt var det, vart vi än gick så var det turister som var som oss. Nyfikna, förväntansfulla och harmoniska. På uteserveringarna satt fulla danskar, salongsberusade turister och stressad personal. På eftermiddagen checkade vi in på hotellet och vi upptäckte att vi bodde högst upp, vilket innebar en fin utsikt. När vi kommit iordning lite så blev vi hungriga och gick ut på gatan för att hitta ett mysigt kryp in där det var god mat. Thaimat stod på menyn och fan vad gott det var. Ett minus var att vi satt precis vid dörren vilket innebar ett jävla drag. Ett tag funderade jag nästan på om jag skulle låsa den dumma dörren som ständigt skulle öppnas. INGEN TOG MED SIG DÖRREN OCH STÄNGDE DEN!! störande. Personalen fnissade lite när jag hela tiden böjde mig brak för att dra igen den. Borde fått rabatt, men istället fick dom dricks. Det är väl så det är ;) !
Sedan efter att vi fyllt magarna med thaimat så gick vi upp på rummet igen, där satte vi på oss ansiktsmask, drack rosé och käkade jordgubbar. Så himla mysigt : ) !

Lördagen bestod av shopping-shopping-shopping. Oj vad mycket butiker det var, helt galet. Dock hittade jag inte jättemycket men några godbitar fick jag med mig hem i väskan. Slänger in en bild på allt sedan. Ska bara lära mig hur man får över bilderna från min HTC till datorn. När vi gick på stan så hände en väldigt rolig sak, eller egentligen mer exakt så var det inne på butiken Zara som det hände. Jennifer bar upp en svart långklänning vilket var lite meckigt ibland. Speciellt när hon fastnade i rulltrappan, hahahahahahaa. Jag viker mig av skratt nu när jag tänker tillbaka på hur fan det måste sätt ut. Det roliga var att Jennifer sa till mig att hon fastnat med klänningen i rulltrappan och jag säger bara "aha" för jag förstår inte. Efter tre försök att få mig att fatta vad som har hänt så förstår jag och börjar skratta. Jag skrattade så jag fick ont i magen. Det slutade med att en personal fick komma och hjälpa henne. Lilla dockan, så söt !
När vi handlat klart, eller rättare sagt när alla affärer stängt 17.00 så gick vi hem nöjda och glada. Fixade till oss lite på rummet för att sedan bege oss ut igen. Då för att hitta något gott att äta. Det blev entrecoté och potatis för mig, och pasta carbonara (hur stavas det?) för Jennifer. Jättegott var det, men varför är det så att ju mer man betalar ju mindre mat är det. För mig är det inte lagiskt alls ju.

Söndagen spenderade vi på ströget igen, men då var inga butiker öppna så då var plånboken stängd hela dagen. Vi hade tänkt att vi skulle gå till kungaslottet men så när vi var jättenära så vände vi för det blev lite knasväder. Blåsigt och regn, då gick vi till Mc donalds och satt där och spenderade våra sista underbara timmar i modestaden Köpenhamn. Nöjda och belåtna gick vi sedan bort till tåget och handlade upp våra sista danska mynt.

Jag är så himla nöjd med denna resan, så mysigt att få ha egentid med sin bästa vän. Detta är ett minne för livet. Dessutom har vi så himla många roliga stunder att tänka tillbaka till. Rulltrappan, det oranga åbäket, en liten rackabajsare, killen på Weekday, rosé, miner, tågresan, undersöknings-killarna, psykinbjudan osv.. Listan blir lång. Jag sitter här och ler,

Dagens uppgift är att försöka få in bilderna på datorn, sola och åka till arbetsförmedlingen med en tidrapport. Måste även packa upp min resväska samt tvätta mina använda kläder. Det mesta händer på eftermiddagen, hoppas även på att något bra händer ikväll. För nu är jag helt fyllt av energi och börjar inte jobba fören klockan 16 imorgon.

Har redan pratat med några sötnosar, och det känns bra : ) !

Hoppas att ni har haft en lika bra helg som jag har haft, och jag lovar att lägga upp ett inlägg med bara massa bilder från våran lilla resa. För jag antar att det kan vara kul att se. Om inte annat så är det kul för mig att gå tillbaka och kolla på om ett tag. Puss

1 kommentar:

one day you will. sa...

ååå det har vart en superhelg verkligen älskling<3! mer sånt:D