måndag 24 augusti 2009

Varje tid har en mening.

Jag gnuggar mig i ögonen och försöker se så klart som det bara går. Sätter håret bak i en toffs för att håret inte ska falla fram i ögonen när jag tar på mig min luddiga morgonrock. Kliver i mina ulltofflor och går lite som en zombi upp till mamma, hon har kokat te till oss och hällt upp en portion med Musli och yoghurt. Min blick drar bort mot fönstrena, jag blickar ut över alla skördade åkrarna och kommer fram till att faktiskt hösten är här nu. För ett tecken på att hösten är nära eller här, är när mina bondgrannar börjat skörda årets skörd av havre och vete. Det är en charm med det hela, det luktar gott när axen flyger omkring och det är mysigt att i flera timmar i sträck höra ljudet av en JohnDeere 8530 eller en skördetröska av det lite äldre slaget.

Nu när hösten är här, så är det dags att smida planerna över framtiden. Tiden fram till nästa sommar är lång, det är ungefär 8½ månad kvar tills inkomsten är på den säkra sidan igen. Då man sätter foten innanför dörrarna på ens sommarjobb som ger en utdelning i ungefär 3 månader. På något sätt är det lite charmigt att man inte vet vad som händer, dagen efter den dag man är på. Lite charmigt är det att inte veta ifall man har ekonomiska resurser för att kunna köpa dom där julklapparna man så länge kollat på. Eller om man har ekonomi nog till att bjuda ens familj på den där resan, man så många år pratat på att göra. Min ekonomi är inget jag vill prata om här, på öpppen klottervägg. Den håller jag för mig själv och mina närmaste. Men en sak vill jag säga, det är att jag ska köpa en ny mobiltelefon nästa månad. En Sony Ericsson, det specifika nummret på den kommer jag inte ihåg. En sak minns jag och det är att den är sjukt fin, passar mig perfekt.

Imorgon ska jag kanske åka med mitt D och kolla på en bil, en BMW. Egentligen gillar jag inte BMW men bara för att det är han som vill ha den, så tycker jag att den är fin. Det värsta som kan hända är att han köper den och då inte har lust eller råd att åka utomlands. Inte på ett tag i alla fall haha. Fast å andra sidan, så får man ju åka fint :). För och nackdelar med allt.

Snart kommer höstvindarna och besöker oss, snart kommer regnet att evigt falla. ´Löven på träden blir röda och gula. Sedan faller dom av, som mogen frukt. Då får man i evigheter gå och kratta upp dessa olikfärgade löv. Blommorna på buskarna i rabatten har blommat färdigt och dom är sådär krispiga när man trycker på dom. För bara några veckorsen plockade jag bukett på bukett till mamma och pappa, allt för att bevara känslan av mogna blommor och dess lukt. Ibland blir man tre år på nytt igen, stunden då man får vara det är när man känner sig trygg och har en lugn och skön tillvaro.

Något av det bästa med hösten, är alla nyheter som kommer ut i butikerna. De där perfekta stövlarna, känkorna samt alla fina tröjor och koftor. Jag älskar när man kurar ihop sig i soffan, iklädd en mjuk och varm kofta som är stickad med det mjukaste garnet som finns att få tag på. Det är i den stunden jag önskar att jag inte var laktosintolerant, då varm choklad hade varit oemotståndligt gott.


Det regnade idag och det finns en mening med det.


Inga kommentarer: