tisdag 31 augusti 2010

Ger pengar lycka?

Tänk att gå på galamiddagar, att få stå i rampluset eller något så underbart som att få stå på en scen. Tänk att någon avgudar dig, tänk att någon blir stolt över hur du för dig framåt. En puss i pannan som belöning, eller en miljon in på kontot. Egentligen är det nog samma känsla, känsla av att lyckas.
Allt för ofta känner jag att pengar är avgörande, när du åker iväg för att handla nya kläder till din redan fyllda garderob så står pengar i fokus, när du ska utbilda dig står pengar i fokus, när du ska flytta står pengar i fokus och när du ska ta stora kliv ut i livet så står pengar i fokus. Visst är det så att pengar är en stor del av våran vardag, men vi måste våga släppa taget om vårat tänk om att det hindrar. Det finns mycket att hitta på som kostar under hundralappen, eller som är helt gratis. Sedan får man inte se allt som kostar pengar som en utgift, utan också som en investering i ditt liv. För visst är det så att ett gymkort är en investering, att en utbildning är en investeirng och att en flytt hemifrån är en stor investering i din framtid. Men först måste vi tjäna pengar, så att vi kan ta oss vidare från den position som vi står i nu.

Det jag vill säga är att vi måste våga för att vinna, annars kan man inte nå någon framgång. Våga trotsa "lagen" om att spara, våga trotsa "lagen" om att tänka innan du spenderar. Och som jag skrivit så många gånger innan, tänk inte att du ska unna dig, eller att du nu är värd någonting. För att unna sig innebär att du ser det som ett offrande på ett eller annat vis, samt att du inte annars skulle vara värd det. Se det som en investering.

Självklart är inte jag världens mest spenderade person, men jag försöker göra det jag känner för, köpa det jag har råd med, sparar en del så att jag vid ett senare skede ska kunna ta mig vidare. Allt handlar om pengar, det vet jag. Och det hindrar och bygger så många broar mellan lycka och framgång. Låt oss nu fokusera på det vi klarar av, och se förbi det du inte för tillfället kan nå.

Inga kommentarer: