tisdag 8 oktober 2013

Våld föder våld.

Jag sitter och kliar mig i huvudet, biter mig i läppen och märker att det börjar bränna på näthinnan. Det har slagit mig att det finns så mycket orättvisa i världen, så mycket våld och otäckheter. Tankarna började rulla i mitt huvud i lördags då jag såg en film som hette 3096 dagar. Den handlade om de fall i Österike som uppdagades 2011 (rätta mig om jag har fel) om en tjej som varit inlåst nere i en sjuk mans källare från 8 år till 18 års ålder. Ingen hittar flickan. Han manipulerar henne till att inte våga göra något annat än att lyda honom, då han vid jämna mellanrum upprepar orden "Lyd mig, Lyd mig, Lyd mig".

Sedan har vi fallet med Fritzl som hade sin dotter inlåst i källaren där hon levde med totalt sju barn som mest. Pappan till barnen var givetvis äcklet Fritzl själv. Hans fru Rosmarie på övervåningen visste ingenting om att dottern Elisabeth bodde nere i ett ljudisolerad rum under jorden i samma hus. Tre av sju barn hade Fritzl själv hand om, då han på olika sätt tillsammans med sin fru blev tillkallad uppmärksamhet från Elisabeth. Lisa hittades i en kartong utanför huset med en tillhörande lapp där Elisabeth bad om hjälp att ta hand om barnet. Monika hittades i en vagn utanför huset med ett kopplat telefonsamtal där Elisabeth ber Rosmarie att ta hand om henne. Fortfarande vet inte Rosmarie om att Elisabeth Fritzls dotter lever i samma hus som dom. Sedan den sista ungen som Fritzel bestämde sig för att behålla på övervåningen var lilla Alexander som hittades med liknande omständigheter.

Det jag vill komma fram till är att det är helt sjukt att två liknande fall, det ena lite mer extremt händer i samma land. Hur många fler fall finns det? Har landet tagit vara på dessa situationer och utbildat personal i jakten på att hitta fler? Eller hoppas dom ihärdigt på att det är slut på eländet? Jag får gåshud. Vi kan inte säga vems "fel" det är, för sjuka människor på ett eller annat sätt kommer det alltid att finnas. Vi har människor runt oss dagligen som slår sina fruar, kör rattfulla, som knuffar sina barn, förför sina kvinnor utan vilja, kvinnor som är hemska mot sina män . . . .

Låt oss vakna och hjälpa varandra. Minsta lilla antydan på våld eller omänskligt beteende ska man ta på allvar. En magkänsla är ofta en känsla som stämmer in på verkligheten. Låt inte en förnekelse stärka den schablon som personen i fråga redan har byggt upp.
 Det är lättare att slå sig fri om man har en hjälpande hand på vägen. 

Inga kommentarer: