tisdag 8 oktober 2013

Löven dansar .

Hösten är här

Äntligen faller sommarens vackra löv av träden, den gröna färgen har förvandlats till orange/röd/gul och kanske en gnutta brunt. Vinden slår mellan grenarna och löven orkar inte längre hålla sig kvar på sin lilla gren. Kraften är slut och det är dags att säga hejdå för denna säsong. Löven lägger sig omlott uppe på de kalla gräset, likt en mantel. 

Jag var ute och gick en lång promenad i förra veckan tillsammans med min älskade systerdotter Nova. Kylan bet mig i kinderna, dom blev sådär härligt rosiga och jag kände en sån inre ro som jag bara kan göra när det är perfekt Celsius i luften. Vi gick ner mot staden där de ständigt trafikerade gatorna levde precis som alltid. Jag gick in på närmaste pressbyrå och köpte med mig en take-away-kaffe. Gick runt ett berg närliggande havet och hittade en bänk i läge med solen. När jag satt där, tillsammans med min systerdotter sovande i vagnen så kände jag mig som en typisk latte-moster. Pensionärerna hälsade artigt på mig, jag nickade och gav dom ett leende. Två unga tjejer sprang förbi och jag fick inspiration till att senare göra det samma. En grupp av människor med nedsatt funktionsnivå i kroppen kom också förbi, en av dom var modigare än de andra tre och gick fram mot vagnen för att se vad jag hade för skatt nere under täcket. Hon tog sig för munnen och utbriser "en sässa". Jag packade ihop mig och började gå hemåt igen. Det började kurra i magen och Nova skruvade på sig. Hon tittade vid ett tillfälle upp på mig och jag sa med lugna ord "Sov en stund till vännen, så leker vi sedan". Hon andas ett tungt andetag och kommer till ro igen efter uppskattningsvis två minuter. 
Känslan av att gå genom staden tillsammans med en marinblå barnvagn gav mig något slags välbefinnande. Jag kände mig så komplett, så full av ro. Det var vi två mot världen. Så kändes det. Mitt leende på läpparna var konstant och jag fick ibland tänka efter så att det inte såg fånigt ut.
Men vem bedömer att det är fånigt att le? Du eller jag?




Inga kommentarer: